Skip to main content

הקאמבק המרשים של הריהוט הקלוע בזירה של עיצוב הבית עורר עניין רב בשיטות הייצור המסורתיות וחומרי הגלם השונים המשמשים לייצור רהיטים ואביזרי העיצוב המיוצרים טכניקה זו. הסוגים השונים של קליעת סיבי במבוק, קש או ראטן פותחים אופקים חדשים של אפשרויות העיצוב וגם מגלים תכונות פונקציונליות וסביבתיות מפתיעות. אבאקה – חומר גלם נפלא זה עדיין חדש בשוק הישראלי וכדאי שתכירו אותו.

סיבי אבאקה (באנגלית Abaca, קרוי גם Manila hemp) מופקים מצמח ממשפחת הבננות שאינו אכיל. קליפת הגזע של הצמח משמשת כחומר גלם בתעשיות רבות באזור פיליפינים ואינדונזיה. סיבי אבאקה ידועים מאוד בזכות חוזק יוצא דופן, גמישות ומראה מבריק. הסיבים של אבאקה נמנים עם הסיבים הטבעיים החזקים ביותר ובהיבט זה הם מנצחים סיבים פופולריים אחרים כמו כותנה, קנבוס או פשתן. חוזק המתיחה של סיבי אבאקה הופך אותם לחומר גלם נחשק עבור יישומים רבים, בהם מוצרי טקסטיל, חבלים, סלים, מגשים, אהילים ופרטי ריהוט.

רהיטים מסיבי אבקאה 

בשנים האחרונות זכתה אריגת קליפת אבאקה להכרה והערכה בקנה מידה עולמי. האלגנטיות הנצחית והאיכויות הידידותיות לסביבה של הצמח תפסו את תשומת הלב של מעצבים וצרכנים כאחד, שהובילו לשילוב של מוצרי אבאקה בתעשיות האופנה ועיצוב הפנים הבינלאומיות. היופי הטבעי של צמח אבאקה מתכתב עם מגמות העיצוב הטרנדיות אשר מפנות את הזרקור אל יופיו של הטבע. רהיטים קלועים מהווים כיום מוטיב מרכזי בעיצובי בוהו שיק הפרועים. מרקמים ודוגמאות הקליעה של תרבויות רחוקות ואקזוטיות משתתפים בפספס של העיצובים האקלקטיים ונראים עוצמתיים במיוחד לצד הפריטים המודרניים או רהיטים נורדיים מעוצבים בקו נקי ומינימליסטי. היתרונות הסביבתיים של קליעת אבאקה מתיישבים עם הקונספט פופולרי של איכות הסביבה אשר מקבל ביטוי ויזואלי מרכזי בעולם של עיצוב פנים והום סטיילינג.

תהליך הפקת סיבי האבאקה

תהליך הייצור של סיבי האבאקה מתחיל לאחר פריחת הצמח. חותכים את גבעולי האבאקה לרצועות, אותן מגרדים להסרת מאסת הסיבים. השכבה החיצוניות של הקליפה מוסרת כדי לחשוף את הסיבים הארוכים והעדינים שמתחתיה. הסיבים מופרדים בקפידה ונשטפים כדי להסיר את שאריות האבק והבוץ. לאחר מכן מייבשים את הסיבים בשמש, כדי לשפר את חוזקם ואיכותם. חומר הגלם המתקבל לאחר התהליך הוא בעל צבע בז' זהוב ומרקם של משי. הסיבים גמישים מאוד והם שומרים על חוזקם גם כשהם רטובים. רבגוניות השימוש בסיבי אבאקה היא יוצאת דופן. ניתן להפוך אותם לחוטים וחבלים או לארוג מהם בדים. הם נמצאים בשימוש נרחב בייצור של עבודות יד, רהיטים, מוצרי נייר, סלים וטקסטיל. תהליך האריגה כולל שזירת הסיבים באמצעות טכניקות מסורתיות, כגון אריגת נול או שזירה ידנית מורכבת ליצירת דוגמאות ומרקמים ייחודיים.

סיבי אבקאה

יתרונות סביבתיים 

אחד ההיבטים המדהימים של אריגת אבאקה הוא האופי הידידותי לסביבה. השפעתו של תהליך הייצור של המוצרים העשויים מצמח האבאקה היא מזערית. זהו צמח שגדל במהירות ואינו דורש חומרי הדברה וקוטלי עשבים, מה שהופך אותו למשאב מתחדש ואורגני. בנוסף, תהליך האריגה עצמו מתבצע לרוב בשיטות מסורתיות שלרוב אינן דורשות חשמל. האלגנטיות הטבעית, החוזק והקיימות של סיבי אבאקה הפכו אותו לחומר מבוקש בתעשיות שונות. המאפיינים הייחודיים שלו מיקמו אותו כחלופה איכותית לסיבים סינתטיים.

ערך כלכלי-תרבותי 

אריגה מסיבי אבאקה נטועה עמוק בתרבות ובמורשת הפיליפינית והאינדונזית. מסורת עתיקה זו מועברת מדור לדור תוך שכלול השיטה והוספת פרשנויות עיצוב חדשות מותאמות לתקופתנו. קהילות שלמות בדרום מזרח אסיה מסתמכות על אריגת אבאקה כמקור פרנסה משמעותי. ענף זה תורם לפיתוח אמנות מקומית תומך בכלכלה כפרית ובכך שומר על ההון התרבותי וצביונה המסורתי של הקהילה המקומית.

ספסל מסיבי אבקאה

קולקציית Caterpillar

כל פריט בקולקציית קטרפילר משדר קסם שובה לב, מתהדר במרקם המהפנט והשובב של צמח אבאקה, השזור במיומנות, לצד המראה האצילי של עץ טיק. קשה להישאר אדיש בפני המיזוג המושלם של היופי הגולמי של הטבע ואלגנטיות מעודנת.

קולקציית קטרפילר מורכבת ממספר כסאות, שרפרפים, ספסלים וסלים קלועים, כולם עשויים או משלבים בתוכם אריגה של קליפת צמח אבאקה. משענות ומושבים קלועים של פריטי הריהוט לצד עץ טיק מלא ממוחזר בגימור טבעי יוצרים יחד מראה פשוט, הרמוני ואלגנטי. סלים קלועים עמידים במיוחד יוסיפו לעיצוב הבית מלא סטייל ומקומות אחסון.סלים מסיבי אבקאה

גופי תאורה Tumbler

גופי תאורה קלועים בעבודת יד מסיבי אבקאה מלאים בקסם, הם פתרון מרהיב וייחודי להשלמת עיצוב הבית. השילוב בין יופי הטבע והאיכות שמצויה בעבודת יד מקנה לגופי התאורה הקלועים מראה ייחודי ומיוחד.

המרקם של האבקאה והגוונים הטבעיים המאפשרים לגופי התאורה להשתלב בקלות בכל סגנון עיצובי ולהעניק תחושת שקט וסטייל. גופי תאורה קלועים יכולים להשתלב בכל חלל – סלון, חדר שינה או מטבח. גופי תאורה קלועים מחומר טבעי מציעים מראה ייחודי ומעניין המוסיף חמימות ויופי לעיצוב הבית. עם המגוון הרחב של סגנונות ומרקמים, הם מתאימים לכל חלל ויכולים להשתלב בקלות בכל חלל.

גופי תאורה קלועים

רהיטי עץ מלא - Vastu
גלריית רהיטי עץ מלא
גלריית וסטו היא גלריה לרהיטים מעץ, וותיקה וידועה באזור השרון ולה אולם תצוגה רחב ידיים באיזור תעשיה פולג, נתניה. עץ מלא הוא חומר גלם מדהים שניתן לחדש אותו כל הזמן ולשנות את פניו לאורך שנים ולהתאים אותו לכל זמן, לכל תקופה ולכל מקום. ניתן לייצר ממנו כל רהיט, לכל מטרה.
בודק...