Skip to main content

שולחן אוכל הוא אחד הרהיטים המרכזיים בכל בית. לרוב הוא מהווה מרכז התכנסות משפחתי ואף מקום משמעותי באירוח חגים ומועדים. מעבר לכך, גם אם אנחנו לא אוכלים ממש על השולחן בכל יום, סביר להניח שהוא ימצא את עצמו בשימוש גם כמקום לריכוז פריטים שונים או לבילוי משותף.  זאת הסיבה ששולחן האוכל הוא אחד הרהיטים בהם אנחנו משתמשים בתדירות הכי גבוהה ביומיום שלנו.

תפקידו העיצובי והפרקטי של שולחן האוכל

בגלל המרכזיות של שולחן אוכל בביתנו, הסגנון בו הוא מעוצב, המיקום שלו בחלל, הגודל והצורה שלו מהווים מאפיינים בולטים בנוף ביתנו ובין אם נרצה בכך או לא, מהווים גורם משמעותי הקובע את הטון לעיצוב ביתנו והנראות שלו בחיי היומיום.

מעל כל אלו, שולחן אוכל זו אחת הקניות היותר משמעותיות בבניית בית, אם בגלל המחיר היחסית גבוה לרהיטים אחרים ואם בגלל העובדה כי שולחנות אוכל בדרך כלל מלווים אותנו במשך שנים ונשחקים באופן איטי יותר, לכן בבחירת שולחן אוכל אין להקל ראש ויש לחשוב ולתכנן מראש.

שולחנות אוכל מעץ מלא

כיצד בוחרים שולחן אוכל?

יש סגנונות רבים לשולחנות אוכל, בהתאם לסגנונות העיצוב השונים כמו עיצובים מודרניים, קלאסיים, יוקרתיים ואיכותיים אך הסגנון הנבחר קשור יותר בטעם האישי של כל קונה ולכן אנו נתעסק יותר במאפיינים אובייקטים במאמר זה ונתמקד בעיקר בגודל ובצורת השולחן.

גודל

גודל השולחן הוא מאפיין מעט חמקמק שניתן לטעות בו בקלות. הסיבה לך היא שלרוב אנשים בוחרים את השולחנות שלהם וגודלם לפי נראות לא מדויקת ותחושה אישית. כמובן שעלינו להיות מחוברים לשולחן בין אם הוא שולחן אוכל נפתח או לא גם בזכות גודלו אך אם לא נתחשב במספר מאפיינים חשובים, גודל השולחן יכול להפוך את חלל ביתנו ללא מאוזן או צפוף ולא פרקטי.

המאפיין הראשון שאנחנו צריכים לשים לב אליו כשאנו ניגשים לבחור שולחן בכלל לא קשור לשולחן עצמו אלא לחדר בו הוא יונח. מידות החדר הן מאפיין קריטי בבחירת גודלו של השולחן כיוון שאנו רוצים לוודא שהשולחן לא רק נכנס בחדר אלא מאפשר מעבר נוח ונעים בין החלקים השונים ויושב בו באופן מאוזן וסימטרי. לשם כך הכנו כלל אצבע פשוט שיסייע לכם להבין איזה שולחן מתאים בפרופורציות החדר: לאחר מדידת האורך והרוחב של החדר יש להוריד מטר מכל מידה ותמצאו את מידות השולחן המקסימליות שלכם, שעדיין יאפשרו מעבר ונוחות.

צורה

כמובן שגם צורת השולחן היא מאפיין חשוב, לא פחות מגודלו. הסיבה לכך נעוצה פחות בפרקטיות של השולחן ויותר באיזון הפרופורציות שלו בחדר והתחושה שהוא מייצר. ישנם 2 סוגים עיקריים של צורות לשולחנות – שולחנות עגולים או סגלגלים, ושולחנות אוכל מלבניים או ריבועיים. הכלל המנחה בקביעת הצורה של השולחן, מעבר להעדפה אישית, בדומה לגודל, קשור יותר למרחב בו הוא יוצב.

אנו רוצים לוודא, בכל מרחב בו השולחן יוצב, שהשולחן ימלא את החלל בצורה סימטרית ומאוזנת, אחרת השולחן עלול להקטין את החדר או לחלק אותו בצורה לא פרופורציונלית כך שהשימושיות והאלמנט העיצובי שלו ירדו. לכן כדאי לוודא שבחדר מלבני או מוארך יחסית נציב שולחן סגלגל או מלבני ובחדר מרובע נציב שולחן עגול או מרובע.

באופן כללי שולחן אוכל עגול או אובלי יכול להיות עיצוב מעט יותר אסטטי ושלם בעין אך לעיתים מהווה אתגר פרקטי גדול יותר משולחן מרובע או מלבני ולכן יש לחשוב על העדפותיכם האישיות ולשקול את המאפיינים הללו לפני הקנייה.

מידות שולחנות אוכל

שולחנות מתקפלים

עניין נוסף הוא שולחנות מתקפלים. שולחנות מתקפלים מהווים אתגר מבחינת גודלם וצורתם כיוון שהם מציבים מול מספר אפשרויות. לכן תמיד צריך לשים לב שאנו בודקים את המאפיינים המדוברים (גודל וצורה) גם במצב בו השולחן סגור וגם כשהוא פתוח. יש להתחשב כמובן במצב בו השולחן יהיה באופן התדיר ביותר, לנסות לאזן בין המצבים כמה שיותר ולמצוא את נקודת האמצע שמחמיאה למרחב ולרצונותינו בדרך הטובה ביותר האפשרית.

העצה המועילה האחרונה שתעזור למנוע קנייה מאכזבת היא לאחר שמצאתם שולחן שמתאים לרצונותיכם, מדדו אותו, ולפני שאתם קונים אותו, נסו לסמן בחדר בו הוא יונח עם דבק או רהיטים אחרים את המידות שלו. כך תוכלו להבין איך השולחן מסתדר ומרגיש במרחב שיש לכם וכמה אתם מרוצים והמקום שהוא תופס.

שולחן אוכל מלבני מעץ מלא

רהיטי עץ מלא - Vastu
גלריית רהיטי עץ מלא
גלריית וסטו היא גלריה לרהיטים מעץ, וותיקה וידועה באזור השרון ולה אולם תצוגה רחב ידיים באיזור תעשיה פולג, נתניה. עץ מלא הוא חומר גלם מדהים שניתן לחדש אותו כל הזמן ולשנות את פניו לאורך שנים ולהתאים אותו לכל זמן, לכל תקופה ולכל מקום. ניתן לייצר ממנו כל רהיט, לכל מטרה.
בודק...