Skip to main content

מספר עצות להתאמת שולחן האוכל למבנה פינת האוכל וטיפים לתכנון הישיבה סביב השולחן.

שולחן אוכל הינו רהיט הכרחי לכל בית, ויש לו שלל תפקידים – פונקציונליים ועיצוביים כאחד. אנחנו משתמשים בו לארוחות יומיומיות ולסעודות חגיגיות, ולעיתים קרובות גם לעבודה ולמשחק. שולחן אוכל איכותי הוא זה שיאפשר שימוש לאורך השנים ובו בזמן ידרוש מעט מאוד מאמץ לתחזק אותו.

גישה אופטימאלית לשולחן האוכל

בין אם תכננתם לרכוש שולחן אוכל מוכן או להזמין אותו מנגר, בשלב ראשון יש להחליט מהו הגודל האופטימאלי של הרהיט. במידה ומדובר בשולחן אוכל סטנדרטי, כלומר מלבני, תחילה יש למדוד את האזור של פינת האוכל כולה וזאת כדי להימנע מרכישת שולחן גדול מדי, אשר ייצור צפיפות, תחושת עומס ולמעשה לא יאפשר לסועדים להרגיש בנוח כאשר הם מנסים להתיישב או לצאת מן השולחן. הקפידו על כלל אצבע חשוב: המרחק המינימאלי בין הקצה של השולחן ובין הקיר צריך לעמוד על לפחות 80 ס"מ, אך אם ברצונכם לאפשר מעבר נוח מאחורי הכיסאות שצמודים אל השולחן, מומלץ להגדיל אותו ל-120 ס"מ. אם בחלל פינת האוכל ממוקם רהיט מאסיבי (כמו למשל ארון או וויטרינה) שמפריד בין השולחן ובין הקיר, יש למדוד את המרחק ביניהם, וליישם את אותו הכלל בנוגע למרחק בין שני פרטי הריהוט.

מרחק שולחן אוכל מהקיר

מרחב אישי עבור כל סועד

כדי שהסועדים ייהנו מהישיבה לצד השולחן, יש לייצר עבור כל אחד מהם מרחב אישי נוח ולא צפוף, ברוחב 60 ס"מ ובעומק כ- 30 ס"מ. מידת הרוחב מתייחסת לשטח הישיבה של הסועד ומידת העומק מגדירה את השטח של השולחן, עליו יכול להניח הסועד את הידיים בנוחות, בלי צורך להזיז את כלי ההגשה.

אם במקום כיסאות אוכל סטנדרטיים אתם משתמשים עם כורסאות או כיסאות עם זרועות, יש להגדיל את המרחב כך שיתחם את קצוות הכיסא או הכורסה. כדי לעשות זאת, יש למדוד מרחק שבין שני זרועות הכיסא. לרוב, מדובר באורך של 65-75 ס"מ, כלומר, זהו הרוחב האופטימלי למרחב האישי של כל סועד.

אורך שולחן אוכל

מידות נוספות מתייחסות לרוחב הפלטה של השולחן, (בתנאי שמדובר בפלטה מלבנית ולא עגולה). אם עומק האזור שמיועד להנחת הצלחת (מרחב אישי של כל סועד) הינו כ-30 ס"מ, הרי שמרכז הפלטה, המשמשת לכל הגשה מרכזיים, המשקאות והחפצים הדקורטיביים, צריכה להיות ברוחב שבין 20 ל-50 ס"מ.

רוחב שולחן אוכל

חישוב גודל השולחן על פי הצורה ומספר הסועדים

נתון נוסף שחשוב לקחת בחשבון בתכנון גודל שולחן האוכל הינו מספר הסועדים שיתיישבו סביב השולחן, הן ביום יום והן בחגים ובאירועים מיוחדים. החישוב מתבצע בהתאם לצורת השולחן לפי נוסחה הבא:

  • לשולחן מרובע עם שני סועדים: לפחות 75 ס"מ, עם ארבעה סועדים – לפחות 90 ס"מ או שישה סועדים: לפחות 120 ס"מ. נציין כי שולחנות מרובעים פחות מתאימים להצבה בפינת האוכל המרווחת הסטנדרטית ובדרך כלל ממוקמים בפינת המטבח או כשולחן קפה על המרפסת או בחצר.
  • לשולחן מלבני עם שני סועדים:  80/60 ס"מ, עם ארבעה סועדים: 80/120 ס"מ, ועם שישה סועדים: 80/180 ס"מ.
  • לשולחן עגול עם שני סועדים: קוטר 70-90 ס"מ, עם שלושה או ארבעה סועדים: 90-120 ס"מ, ומעל 5 סועדים: לפחות 120 ס"מ.

ואם כבר מדברים על שולחנות אוכל עגולים, אז נציין כי בדרך כלל, שולחנות אלה מיועדים לחללים קטנים, וזאת מכיוון שבשל צורתם ניתן להושיב סביבם יותר סועדים מאשר סביב שולחן מלבני באותו הגודל, ומבלי לפוגע במרחב האישי של כל אחד מהם.

מידות שולחן עגול

מהו הגובה האופטימאלי של שולחן אוכל?

הגובה הסטנדרטי של שולחן האוכל הינו כ-74 ס"מ. מדובר בגובה ממוצע, שמפשר על שני מצבים קיצוניים: שולחנות נמוכים מדי, שעלולים להקשות על אדם בגובה רגיל להניח את הרגליים בצורה נוחה מתחת לפלטה, ושולחנות גבוהים מדי, אשר יקשו על הסועדים הנמוכים (או הצעירים) להגיע אל המנות שבמרכז השולחן.

שולחן אוכל ל-10 סועדים

שולחנות עם אפשרות הרחבה

שולחנות עם אופציה להרחבה או שולחנות אוכל נפתחים, מיועדים לחללים קטנים או למצבים בהם בדרך כלל מספר הסועדים קטן אך לפעמים, כאשר מגיעים האורחים, יש צורך להגדיל באופן משמעותי את מספר מקומות הישיבה. כך שלמעשה בימי השגרה השולחן אינו טופס הרבה מקום ומאפשר מעבר נוח אך בימי החג הוא מאפשר לארח סועדים רבים.

בדרך כלל, ההרחבה מהווה משטח נוסף הממוקם מתחת לפלטה אשר ניתן לפיצול והפרדה. כאשר יש צורך בהרחבה, מפרידים בין שני חלקי הפלטה ובינים מכניסים את המשטח הנוסף.

הרחבות לשולחן אוכל

רהיטי עץ מלא - Vastu
גלריית רהיטי עץ מלא
גלריית וסטו היא גלריה לרהיטים מעץ, וותיקה וידועה באזור השרון ולה אולם תצוגה רחב ידיים באיזור תעשיה פולג, נתניה. עץ מלא הוא חומר גלם מדהים שניתן לחדש אותו כל הזמן ולשנות את פניו לאורך שנים ולהתאים אותו לכל זמן, לכל תקופה ולכל מקום. ניתן לייצר ממנו כל רהיט, לכל מטרה.
בודק...